Mad mad mad - 5 mdr.

6. januar 2008

Alder:
5 mdr.

Mad mad mad - 5 mdr.

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Status er nu, at Agnethe stadig ikke er nogen storspiser... Vores dag i dag er forløbet nogenlunde således:

kl. 8.15: Vågner med pludren, bliver tilbudt flaske og spiser 90ml MME
kl. 10.00 - 11.45: Formiddagslur
12.00: 3/4 dl grød med frugtmos + ca. 50 ml vand
14.00: 140 ml MME
14.15 - 16.30: Eftermiddagslur
17.00: ½ dl Kartoffel/gulerodsmos + ca. 50 ml vand
19.00: 130 ml MME
23.00: Tager hende op og hun spiser 100 ml MME sovende

Jeg har forsøgt at tilbyde hende flaske lige efter hun har spist grød/mos, men det vil hun slet ikke have. Hun er først interesseret, når der er gået et par timer. Jeg synes ikke helt, hun får nok, men jeg ved bare ikke, hvordan jeg få hende til at spise mere... Jeg er også bange for at presse hende for meget, så det ender med, hun helt holder op med at spise. Det skulle jo gerne være dejligt og hyggeligt at få maven fuld. Det går da også meget bedre end da jeg ammede! Hun vejer ca. 6400 g nu, så lidt har hun da taget på (5/12 - 5900 g).

Jeg kan nok godt få mere grød i hende. Men da jeg ...

Annonce

... lod hende spise 1,25 dl den anden dag, kastede hun det hele op igen. Hun blev ikke ked af det eller noget - det hele kom bare op igen. Hun kan bare ikke rumme så meget. Hun sover godt og vågner ikke om natten. Kun en sjælden gang for at sutten.

Skal jeg til at sætte vækkeuret til og stå op og give hende en flaske mere om natten? Hun kommer op på ca. 500 ml MME i døgnet + grød og vand. Grøden er hjemmelavet på MME og med en god smørklat. Tror du hun får nok?

Udover vores evige madproblem, tænker jeg også meget over Agnethes reaktion på bedsteforældre mm. Hun har det bedst, når hun sidder hos mig eller far og vil kun være med til at sidde hos andre i meget kort tid. Hun er også nærmest umulig at få til at spise, når vi ikke er hjemme.... Synes du, det er bedst hvis vi holder hende hos os eller er det en god idé at prøve at få hende passet i nogle timer, så hun vænner sig til det? Er hun overhovedet gammel nok til at være bevidst om det?

Jeg tænker mest i forhold til, hvordan det bliver for hende at starte i dagpleje eller i det hele taget at blive passet i fremtiden. Skal vi vente og håbe at hun med tiden bliver mere tryg ved andre eller er det bedst at få startet lige så stille?

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor